چند روزی از اربعین گذشته است. نزدیک سه میلیون و پانصد هزار ایرانی برای حضور در پیاده روی و زیارت اربعین خودشان را کربلا رساندند و در این اجتماع بزرگ شیعیان جهان شرکت کردند. گرمای طاقت فرسای هوا شرایط را طوری کرده بود که فکر می کردید اشتیاق حضور برای مراسم کم شود اما وقتی قدم در مسیر مشایه می گذاشتید تمام تصورات رنگ می باخت. موکب دار و زائر خودشان را در مسیر حسین انداخته بودند تا به مشعوق برسند. گرمای هوا و شرایط سخت اسکان همه اینا را به کناری رانده بود چون آنچه در این راه بود همه جاذبه عشق حسین بود و بس.
حالا این سه میلیون و نیم به کنار؛ جماعت زیادی در داخل کشور نگاه شان به اربعین عراق بود و جاده نجف کربلا را از دور با حسرت زیارت می کردند. صداوسیما با برنامه متنوع سعی کرده بود آتش دل کسانی که به هر دلیلی توفیق شرکت د ر مراسم اربعین حسینی را نداشتند التیام بخشد. پخش زنده پیاده روی مشایه از شبکه های سیما از جمله این برنامه ها بود. رادیو اربعین هم دیگر مامن و ماوای کسانی که دلشان در این راه گره خورده است. چندین سال است رادیو اربعین تلاش می کند شوق اربعین را در دل مردم زیاد کند و با اقداماتش کسانی را که توانایی مکفی برای شرکت در مراسم ندارند را کمک کند.
فارغ از رسانه های داخلی، نهادهای عمومی هم در کنار وظایف خود تلاش می کند چهره شهر را اربعینی کنند. چندین دیوارنوشته برجسته در میدان های ولیعصر، انقلاب و فلسطین با طرح های متنوع مردم را با آن حال و هوا پیوند بزنند. اجرای برنامه محرم شهر در میدان آزادی برای دومین سال پیایی از اقدامات موثر میدانی برای عاشورایی کردن دل های مردم بود. حضور اقشار مختلف مردم با تفاوت های فرهنگی متنوعت نشان داد که محبت اهل بیت و امام حسین می تواند در کاهش گسل های اجتماعی فائق بیایید و مردم را ذیل یک مفهوم مشترک به وحدت برساند.
همه اینا را گفتیم اما از آنجایی که غفلت از فضای مجازی ممکن است اقدامات را الکن نشان دهد تهیه پیوست های رسانه ای برای مشارکت حداکثری مردم در به اشتراک گذاشته علاقه قلبی به اهل بیت یکی از فعالیت های مهم این دوره اربعین بود. پیوند زدن حضور مردم در مراسم های اربعینی و حمایت از مردم مظلوم غزه محور فعالیت در فضای مجازی شد و لشکر حسین را به لشکر قدس پیوند می زد. انواع اقسام پوسترها در فضای مجازی تهیه شد و صداوسیما با اطلاع رسانی حال و هوای حضور مردم در این مشارکت را گزارش می کرد.