nocutpress
چهارشنبه 9 فروردین 1402
  • صفحه اصلی
  • خاطرات و تاریخ شفاهی
  • اسناد
  • کتاب
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • خاطرات و تاریخ شفاهی
  • اسناد
  • کتاب
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
nocutpress
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

در رثای «سید شهیدان اهل قلم»

28 بهمن 1401
در نکات دیگران
مدت زمان مطالعه: 1 دقیقه
0
در رثای «سید شهیدان اهل قلم»

نکات‌‌پرس:

بیستم فروردین 1372 یادآور عروج سید شهیدان اهل قلم و هنرمند فرزانه حاج سید مرتضی آوینی نویسنده ی توانا، راوی با صفای روایت فتح، سردبیر مجله ی ادبی و هنری سوره و مسؤول واحد تلویزیونی حوزه ی هنری می باشد.

شهید آوینی که همراه یک گروه فیلمبردار جهت ساخت مجموعه ی جدیدی از روایت فتح به یکی از مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس عزیمت کرده بود، در حین بررسی منطقه و تحقیق پیرامون هشت سال دفاع مقدس به همراه مهندس محمد سعید یزدان پرست با مین برخورد کرد و به شهادت رسید.

شهید آوینی دو روز قبل از عزیمت به منطقه ی فکه، در پاسخ به این سؤال که به کدام منطقه می روی گفته بود:

«می دانی به کجا می روم، به فکه، همان جایی که رزمندگان ما با چشم خود تحویل نفوس شهدا توسط فرشتگان را مشاهده می کردند.»

پس از شهادت این بزرگوار، مقام معظم رهبری از ایشان به عنوان «سید شهیدان اهل قلم» تجلیل کردند.

سال روز شهادت هنرمند متعهد انقلاب اسلامی و دل سوخته ی جبهه های حق علیه باطل و بیانگر حقایق و رشادت ها و شجاعت های رزمندگان اسلام، بنا به پیشنهاد شاعران، نویسندگان و هنرمندان حوزه ی هنری سازمان تبلیغات اسلامی به مقام معظم رهبری، «روز هنر انقلاب اسلامی» نامگذاری شد .

زندگی نامه و فعالیت های شهید

شهید بزرگوار سید مرتضی آوینی در سال 1326 شمسی در شهر ری دیده به جهان گشود. بعد از گذراندن تحصیلات مقدماتی و اخذ دیپلم، موفق به گرفتن فوق لیسانس معماری از دانشکده ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران شده و قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی، در زمینه ی ادبیات مطالعاتی انجام داد.

بعد از پیروزی انقلاب و تشکیل جهاد سازندگی به فرمان امام خمینی قدس سره، در سال 1358 به فعالیت در جهاد سازندگی مشغول شد و جهت مرتفع ساختن مشکلات روستاییان به روستاها عزیمت کرد؛ اما از مشاهده ی ظلم و ستمی که به این قشر از جامعه از طرف رژیم سابق وارد شده بود، بنا به ضرورت به سوی فیلم سازی برای جهاد سازندگی کشانده شد و اولین کار خود را در مجموعه ی تلویزیونیِ «خان گَزیده ها» که در ارتباط با غائله خسرو قشقایی بود، به تصویر کشاند. سال بعد به عنوان نماینده ی جهاد سازندگی به گروه تلویزیونی جهاد پیوست و مجموعه ی فیلم های «روایت فتح» را که خلقتی زیبا از هنر به یاد ماندنی رزمندگان اسلام بود، به یادگار گذاشت. شهید هنرمند بیش از صد فیلم مستند را تدوین و کارگردانی کرد. (یک قسمت از سیل خوزستان، قسمتی از مزد جهاد شهادت، یک قسمت از فراق یار، یک قسمت از دیار فراموش شده ی بشاگرد و هفتاد قسمت روایت فتح.)

شهید آوینی از سال 1367 تا پایان جنگ به فعالیت در حوزه ی هنری پرداخت و تا سال 1370 علاوه بر سر دبیری ماهنامه ی سوره و نشریات وابسته ی به آن، مسؤولیت واحد تلویزیونی را نیز به عهده داشت.

کتاب آیینه ی جادوی او (حاوی مجموعه مقالات سینمایی) نشان داد که بر خلاف بسیاری از مدعیان، حرف های اساسی و جهان بینی و نگرشی قوام یافته و سامان مند نسبت به سینما دارد.

شهید آوینی از سال 1371 با تأکید مقام معظم رهبری فعالیت دوباره ای را در جهت ساختِ سری جدید روایت فتح آغاز کرد و همزمان با فعالیت گروه های تفحص جهت کشف و شناسایی پیکرهای شهیدان، تصاویر جدید «روایت فتح» را جهت بازگویی حقانیت این شهیدان و بیان مظلومیت آن ها ضبط کرد و سرانجام نیز در 20 فروردین 1372 در همین مسیر به شهادت نایل شد و در جوار شهیدانی که سال ها در فراقشان، برایشان مرثیه می خواند و در وصلشان لحظه شماری می کرد، آرمید. شهید آوینی به جوار مولایش حسین« علیه السلام» و ولی امرش امام خمینی« قدس سره» پیوست تا راه و رسم شهادت را بسته نپنداریم. پیکر پاک شهید در 22 فروردین با حضور مقام معظم رهبری و گروهی از مسؤولان کشور و هنرمندان متعهد تشییع شد و در گلزار شهدای بهشت زهرا علیه السلام به خاک سپرده شد.

آثار شهید

از آثار شهید آوینی مجموعه ی مقالات سینمایی با نام آیینه ی جادو، کتاب آغازی بر یک پایان، کتاب فتح خون و کتاب مجموعه ی مقالات فرهنگ و هنر، مقاله ی شرح نور در تفسیر غزلیات امام خمینی قدس سره را می توان نام برد.

دیدگاه های شهیدشهید آوینی، غرب را به عنوان یک کلّیت، تجسم ظهور تاریخی شیطان می دانست و به ویژه درباره ی غربِ پس از رنسانس، معتقد بود که با غلبه ی اومانیسم و خود بنیادی، جهالت و طغیان بشر غربی به نهایت رسیده و همین به نهایت رسیدن طغیان و خود بنیادی، زمان توبه را نزدیک کرده است.

شهید آوینی عصر کنونی را عصر توبه بشریت می نامید و ظهور انقلاب دینی را تجسم این توبه تاریخی و معنوی می دانست. شهید آوینی مسیر تقدیر تاریخی بشر را متشکل از مراحل زیر می شمرد:

1- هبوط (در مصداق جمعی و تاریخی) 2- طغیان و خودبنیادی 3- توبه (در مصداق جمعی و تاریخی) 4- طلوع عصر معنویت و نجات از خود بنیادی.

شهید آوینی تنها صورت مشروع از حکومت را نظام مبتنی بر ولایت فقیه می دانست:

«ولایت فقیه تنها صورتی است که می تواند به حکومت اسلام فضیلت بخشد. فقیه انسانی است که حقیقت دین در وجود او تبین یافته است و قدرت استنباط احکام عملی دین را از سرچشمه های حقیقت که کتاب و سنت است داراست.»

وی آزادی را برای انسان حق نمی دانست بلکه آزادی را یک تکلیف می دانست:

«آزادی حق انسان نیست بلکه تکلیف اوست در برابر حقیقت و عدالت.

و البته در این گفتار نیز مسامحه ای وجود دارد که آزادی در حقیقت خویش، مقابله ای با حقیقت و عدالت یا تعهد ندارد و اگر حقیقت آزادی ظهور می یافت، همه ی دعواها از میان بر می خاست. این دعواها از سر جهل نسبت به حقیقت آزادی است که «حریت» است.»

شهید حضور را برتر از حصول می دانست و تقوا را یگانه راه حقیقی کسب معرفت می خواند و حضور دل آگاهانه و متذکرانه را از لوازم تفکر حقیقی می دانست؛ زیرا که او تفکر را جز به معنای تقرب نمی دانست:

«تفکر حقیقی، همان تفکر حضوری است که ذکر است و ذکر نیز نه آن چنان است که به کوشش خود حاصل آید. حضور عین ذکر است و تقرب است و غفلت عین بُعد است.»

آوینی یکی از منتقدان جدی و پیگیر روشنفکری بود. وی پیوسته ابتذال سطحیت و غربزدگی روشنفکری ایرانی را مورد نقادی تند و تیزی قرار می داد. او روشنفکر را کسی می دانست که تلاش می کند تا احکام و اعتبارات نظری و عملی، تجربی و حسی را که در چهارچوب عقل، جزوی منقطع از وحی به دست آمده، مبنای تغییر هستی و زندگی آدمیان قرار دهد.

«روشنفکر مخالف سنّت ها و دین، و متکی بر بینش فردی خویش از جهان می باشد و احکام عملی زندگی خویش را از علوم تجربی کسب می کند. جامعه ی روشنفکر اصولاً غربگراست و با تفکر غربزده می ا ندیشد و حتی اگر روی به دینداری بیاورد به شدت در معرض التقاط قرار دارد. او به مفهوم ولایت اعتقادی ندارد چرا که به دموکراسی غربی ایمان آورده است.»

شهید آوینی ترویج التقاط فرهنگی را یکی از اهداف تهاجم فرهنگی می دانست: «تهاجم فرهنگی دشمنان انقلاب متوجه همه ی آن نقاطی است که انقلاب اسلامی را هویت مستقل بخشیده و آن را به مبارزه با غرب می کشاند. فرهنگ اسلامی انقلاب، ولایت فقیه و عدم رابطه با آمریکا» 

سید شهیدان اهل قلم، عاشق پاکباخته ی مقام عظمای ولایت و پیرو راه پیر و مراد خویش حضرت امام خمینی «قدس سره» و مطیع و فرمانبردار مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای بود.

روحش شاد راهش پر رهرو باد

تبیان

برگرفته از موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی

مطالب بازنشر شده در این بخش لزوما موضع نکات‌پرس نیست!


مطالب مرتبط

ضدانقلاب‌ها به منتظری امیدوار شده بودند

8 فروردین 1402
0

نکات‌پرس: مرحوم آیت‌الله محسن مجتهد شبستری در کتاب خاطرات خود که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است درباره‌ی عزل آقای منتظری از قائم مقام رهبری می‌گوید:...

مبارزه در درون یک گفتمان

مبارزه در درون یک گفتمان

7 فروردین 1402
0

نکات‌پرس:   پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشکده تاریخ معاصر؛ روحانیت نقش تعیین‌کننده‌ای در سیاست تاریخ معاصر ایران داشته است. برخی از افرادی که درون گفتمان دینی ـ روحانی فعالیت می‌کردند از برجستگی و جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده‌اند....

امام چگونه مرجعیت را در ایران تثبیت کرد؟

امام چگونه مرجعیت را در ایران تثبیت کرد؟

7 فروردین 1402
0

نکات‌پرس: پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشکده تاریخ معاصر؛ مسئله مرجعیت و رهبری فقهی شیعیان همواره در طول تاریخ تشیع موضوع مهمی بوده است؛ به گونه‌ای که در هر عصری چندتن از فقهای شیعه زمام امور فقهی پیروان...

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توصیه شده

آیت‌الله کاشانی هدایتگر نهضت ضدانگلیسی در عراق و ایران

آیت‌الله کاشانی هدایتگر نهضت ضدانگلیسی در عراق و ایران

1 ماه پیش
ترور محمد کچویی رئیس زندان اوین توسط منافقین

ترور محمد کچویی رئیس زندان اوین توسط منافقین

2 ماه پیش

جدیدترین مطالب

  • ضدانقلاب‌ها به منتظری امیدوار شده بودند
  • مبارزه در درون یک گفتمان
  • امام چگونه مرجعیت را در ایران تثبیت کرد؟
  • تسهیل جنون تسلیحاتی شاه
  • 10 محور فتنه‌جویی رادیو BBC فارسی در 82 سال خیانت به مردم ایران
  • روایتی از حمله کماندوهای رژیم پهلوی به مدرسه فیضیه / ترس رژیم پهلوی از کمک‌های مردمی برای بازسازی فیضیه
  • از تبلیغات فردی تا تبلیغات نهادی
  • منزلت معلم درس تاریخ
  • مواضع آیت‌الله مؤسس دربرابر سیاست‌های رضاخانی
  • کاشت بذر نفوذ سیاسی در زمین دشت قزوین/ امپراتوری اسرائیل در ایران
  • قصر قجر
  • تاریخچه تشکیل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
  • بررسی جـنبش‌ شـیخ‌ حـسین‌ خان چاه کوتاهی و تأثیر بر راه‌آهن‌ بوشهر-دالکی
  • حفره ای نیست پس اتاق گازی وجود نداشته است
  • سفر مخفیانه رجوی به فرانسه در اسفند ۵۹
  • جدایی شاه و ثریا
  • ماجرای ملاقات آیت‌الله خویی و فرح در پاییز57 چه بود؟
  • باز خوانی پرونده یک جنایت
  • بازخوانی زمینه ها و روند قیام گوهرشاد
  • ‌‌‌‌عـلی‌ اصغرعابدزاده خراسانی مبلغ مجاهد
  • درگذشت ابوالقاسم سرحدی زاده وزیرکار سابق و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی
  • بررسی علل و زمینه های شکل گیری حزب ملل اسلامی
  • رضاخان و غارت درآمدهای نفتی ایران
  • نگاه سازمان سیا درباره ساخت قدرت در حکومت شاه (3)
  • نگاه سازمان سیا درباره ساخت قدرت در حکومت شاه (4)
  • چرا امام خمینی علیه کاپیتولاسیون موضع گیری کرد؟
  • «جاوید شاه» دانه‌ای 100 دلار!
  • نیویورک‌پست: شاه، تخت سلطنتش را مدیون سازمان سیای ما است
  • «احمد رشیدی مطلق» شخص شاه بود!
  • نقدِ همدلانه و تحلیل‌های ناصواب
nocutpress

تمامی حقوق برای نکات‌پرس محفوظ است.

بنگاه رسانه‌ای نکات‌پرس

  • درباره ما
  • تماس با ما

ما را دنبال کنید

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • تاریخ مطبوعات
  • اسناد
  • خاطرات و تاریخ شفاهی
  • تاریخ دفاع مقدس

تمامی حقوق برای نکات‌پرس محفوظ است.