nocutpress
پنج‌شنبه 10 فروردین 1402
  • صفحه اصلی
  • خاطرات و تاریخ شفاهی
  • اسناد
  • کتاب
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • خاطرات و تاریخ شفاهی
  • اسناد
  • کتاب
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
nocutpress
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

نگاهی به «تفسیر‌المیزان»

14 اسفند 1401
در نکات دیگران
مدت زمان مطالعه: 1 دقیقه
0
نگاهی به «تفسیر‌المیزان»

نکات‌‌پرس:

المیزان فی تفسیر القرآن، تفسیر کامل قران به قرآن به زبان عربی در بیست جلد، اثر فیلسوف و مفسر نامدار شیعی معاصر، سید‌محمد حسین طباطبایی (1321ق ـ 1360 ش) است.
علامه طباطبایی تفسیر قرآن را در 1333 ش آغاز کرد و در 23 رمضان 1391 / 2 آبان 1350 به پایان برد.
تفسیر به معنی گزارش کردن و شرح‌دادن است و در واقع علمی است که حقیقت معنی آیات قرآن را بیان می‌کند.
انگیزه شروع این تفسیر از هنگام تدریس علامه در حوزه علمیه قم برای طلاب علوم دینی شکل گرفت که وی با اصرار شاگردانش به جمع‌آوری آن دروس پرداخت.
اولین جلد المیزان در 1334 ش و جلد بیستم آن در 1350 ش در تهران توسط دارالکتب الاسلامیه و هم زمان در بیروت توسط مؤسسه اعلمی به چاپ رسید.
علامه طباطبایی درباره تفسیر خود از قرآن می‌گوید که ابتدا در روایتهای کتاب بحارالانوار بسیار جست و جو و اندیشه کرده و هفت رساله با هفت موضوع تألیف ‌کرده و بعد به تفسیر قرآن می‌پرداخته است. او در مقدمه کتاب در بخشی تحت عنوان «بیان آیات» این هفت موضوع را آورده است که عبارت‌اند از:
1ـ آشنایی با صفات خداوند مانند قدرت، علم، یکتایی و …
2ـ آشنایی با افعال خداوند مانند قضا و قدر و …
3ـ شناخت مسائلی در مورد جهان که با انسان ارتباط دارد مانند آسمان، زمین، ملائکه، جن، شیاطین و…
4ـ شناخت مسائل مربوط به انسان قبل از دنیا.
5ـ شناخت مسائل مربوط به انسان در دنیا.
6ـ شناخت مسائل مربوط به انسان بعد از رحلت از دنیا (برزخ و معاد)
7ـ آشنایی با اخلاق انسانی و مراحلی که مردان حق می‌پیمایند مانند ایمان، احسان و …
علامه طباطبایی در تألیف المیزان از منابع بسیاری درموضوعات تفسیر، حدیث، تاریخ، لغت و … استفاده کرده است. همچنین به توضیح و تفسیر داستان پیامبران مانند حضرت آدم، ابراهیم، صالح، شعیب، یونس، یوسف، محمد (ص) و… می‌پردازد.
المیزان دارای ویژگی‌های خاصی است، مهم‌ترین ویژگی آن روش تفسیر قرآن به قرآن است.
علامه طباطبایی معتقد است که آیات قرآن یکدیگر را تفسیر می‌کند و توضیح یک آیه را با دقت می‌توان از آیات دیگر استخراج کرد. او می‌گوید: «همان طور که قرآن صریحاً می‌گوید: انا انزلنا علیک الکتاب تبیاناً لکل شیء (نحل / 89). (قرآن را برای بیان هر چیز بر تو نازل کردیم)، چطور می‌توان قبول کرد که قرآن بیان هر چیز باشد اما بیان خودش نباشد.»
نویسنده در این تفسیر سعی کرده موضوعات مشابه در سوره‌‌های مختلف را با هم تحلیل و مقایسه کند. او ابتدا چند آیه از سوره مورد نظر را می‌آورد و بعد معنی آیات را بیان می‌کند سپس در بخش «بیان آیات» به مباحث موضوعی آیات می‌پردازد.
علامه طباطبایی از روایت‌ها احادیث و اخبار صحیح از ائمه اطهار (ع) و پیامبر اکرم (ص) نیز استفاده کرده است. در این تفسیر ملاک ارزیابی احادیث خود قرآن است. مؤلف به جعل احادیث و نسبت دادن راویان مورد اطمینان در تاریخ اسلام توجه داشته است و از آوردن روایاتی که سند آنها مشخص نیست خودداری کرده است.
توجه به فلسفه الهی از دیگر مشخصات المیزان است. نویسنده معتقد است که فلسفه الهی همان مفاهیم قرآنی در ارتباط با خدا، انسان و جهاد است.
در این تفسیر در زمینه مسائل اجتماعی و موضوعات روز نیز مسائلی آمده است مانند : آزادی، عدالت اجتماعی، مشکلات امت اسلامی، علل عقب‌ماندگی مسلمانان، حقوق زنها و …
از دیگر خصوصیات المیزان این است که علامه در مورد یک موضوع خاص نظریات مختلف را آورده و به نقد و بررسی آنها پرداخته و علل رد یا قبول آنها را بیان ‌کرده است.
مسئله امامت و وظیفه امام از مواردی است که در این تفسیر به آن توجه بسیار شده است. علامه می‌گوید: «امام نه حکمی را وضع می‌کند و نه حکمی را که در سنت ثابت است، بر می‌دارد بلکه وظیفه امام، کشف حکم خدا در قضیه‌ها و موضوع‌های عام است.»
المیزان نخست به زبان عربی و در بیست جلد نوشته شد. پنج جلد نخست آن در ده جلد به فارسی ترجمه گردید. این ترجمه توسط استادان حوزه علمیه قم صورت گرفت که خود از شاگردان درس تفسیر علامه طباطبایی بودند. آنان عبارت بودند از: ناصر مکارم شیرازی، محمد‌تقی مصباح یزدی، عبدالکریم نیری بروجردی، محمد‌رضا صالحی کرمانی، سید محمد خامنه‌ای، محمد‌جواد حجتی کرمانی، محمد علی گرامی قمی و سید محمد باقر موسوی همدانی.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی بنیاد علمی و فکری علامه طباطبایی به چاپ این مجموعه اقدام کرد، اما سید‌ محمد‌باقر موسوی همدانی ترجمه دیگر مجلدات را ادامه داد تا اینکه علامه از او خواست تا ده جلد اول را بار دیگر ترجمه کند تا تمام این اثر به یک قلم نوشته شود، او نیز چنان که در مقدمه جلد اول اشاره کرده، ده جلد او را از نو به فارسی برگرداند.
المیزان به زبان‌های گوناگون از جمله انگلیسی، اردو، ترکی و اسپانیولی ترجمه شده است. ترجمه انگلیسی آن از اول قرآن تا آیه 76 سوره نساء است که چهار جلد را در بر می‌گیرد.
ترجمه یک دست المیزان از سوی دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین در بیست جلد منتشر شده است.
ترجمه‌ای از خلاصه‌ تفسیر المیزان، به همت فاطمه مشایخ نیز صورت گرفته است. این کتاب از سوره اعراف آغاز و با سوره هود پایان می‌پذیرد. نویسنده سعی نموده تا مباحث اصلی تفسیر المیزان را در این کتاب برای جوانان یادآوری کند.

به نقل از: دائرة‌المعارف انقلاب اسلامی، انتشارات سوره مهر (وابسته به حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی) ج اول.

موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی

برگرفته از موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی

مطالب بازنشر شده در این بخش لزوما موضع نکات‌پرس نیست!


مطالب مرتبط

ضدانقلاب‌ها به منتظری امیدوار شده بودند

8 فروردین 1402
0

نکات‌پرس: مرحوم آیت‌الله محسن مجتهد شبستری در کتاب خاطرات خود که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است درباره‌ی عزل آقای منتظری از قائم مقام رهبری می‌گوید:...

مبارزه در درون یک گفتمان

مبارزه در درون یک گفتمان

7 فروردین 1402
0

نکات‌پرس:   پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشکده تاریخ معاصر؛ روحانیت نقش تعیین‌کننده‌ای در سیاست تاریخ معاصر ایران داشته است. برخی از افرادی که درون گفتمان دینی ـ روحانی فعالیت می‌کردند از برجستگی و جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده‌اند....

امام چگونه مرجعیت را در ایران تثبیت کرد؟

امام چگونه مرجعیت را در ایران تثبیت کرد؟

7 فروردین 1402
0

نکات‌پرس: پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشکده تاریخ معاصر؛ مسئله مرجعیت و رهبری فقهی شیعیان همواره در طول تاریخ تشیع موضوع مهمی بوده است؛ به گونه‌ای که در هر عصری چندتن از فقهای شیعه زمام امور فقهی پیروان...

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توصیه شده

جاسوسان انگلیس در ایران ...

جاسوسان انگلیس در ایران …

2 ماه پیش
فراموشی جمهوریت در عصر رضاخانی

فراموشی جمهوریت در عصر رضاخانی

1 ماه پیش

جدیدترین مطالب

  • ضدانقلاب‌ها به منتظری امیدوار شده بودند
  • مبارزه در درون یک گفتمان
  • امام چگونه مرجعیت را در ایران تثبیت کرد؟
  • تسهیل جنون تسلیحاتی شاه
  • 10 محور فتنه‌جویی رادیو BBC فارسی در 82 سال خیانت به مردم ایران
  • روایتی از حمله کماندوهای رژیم پهلوی به مدرسه فیضیه / ترس رژیم پهلوی از کمک‌های مردمی برای بازسازی فیضیه
  • از تبلیغات فردی تا تبلیغات نهادی
  • منزلت معلم درس تاریخ
  • مواضع آیت‌الله مؤسس دربرابر سیاست‌های رضاخانی
  • کاشت بذر نفوذ سیاسی در زمین دشت قزوین/ امپراتوری اسرائیل در ایران
  • قصر قجر
  • تاریخچه تشکیل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
  • بررسی جـنبش‌ شـیخ‌ حـسین‌ خان چاه کوتاهی و تأثیر بر راه‌آهن‌ بوشهر-دالکی
  • حفره ای نیست پس اتاق گازی وجود نداشته است
  • سفر مخفیانه رجوی به فرانسه در اسفند ۵۹
  • جدایی شاه و ثریا
  • ماجرای ملاقات آیت‌الله خویی و فرح در پاییز57 چه بود؟
  • باز خوانی پرونده یک جنایت
  • بازخوانی زمینه ها و روند قیام گوهرشاد
  • ‌‌‌‌عـلی‌ اصغرعابدزاده خراسانی مبلغ مجاهد
  • درگذشت ابوالقاسم سرحدی زاده وزیرکار سابق و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی
  • بررسی علل و زمینه های شکل گیری حزب ملل اسلامی
  • رضاخان و غارت درآمدهای نفتی ایران
  • نگاه سازمان سیا درباره ساخت قدرت در حکومت شاه (3)
  • نگاه سازمان سیا درباره ساخت قدرت در حکومت شاه (4)
  • چرا امام خمینی علیه کاپیتولاسیون موضع گیری کرد؟
  • «جاوید شاه» دانه‌ای 100 دلار!
  • نیویورک‌پست: شاه، تخت سلطنتش را مدیون سازمان سیای ما است
  • «احمد رشیدی مطلق» شخص شاه بود!
  • نقدِ همدلانه و تحلیل‌های ناصواب
nocutpress

تمامی حقوق برای نکات‌پرس محفوظ است.

بنگاه رسانه‌ای نکات‌پرس

  • درباره ما
  • تماس با ما

ما را دنبال کنید

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • تاریخ مطبوعات
  • اسناد
  • خاطرات و تاریخ شفاهی
  • تاریخ دفاع مقدس

تمامی حقوق برای نکات‌پرس محفوظ است.