دفاع مقدس ظرفیت تبدیل شدن به نظریه را دارد / در تاریخ نگاری جنگ ما «ایران» مغفول است
یک راوی پیشکسوت دفاع مقدس با تأکید بر اینکه باید از سطح توصیف وقایع جنگ به سمت یک نظریه حرکت کنیم و این ظرفیت در دفاع مقدس وجود دارد، گفت: در تاریخ نگاری جنگ ما «ایران» مغفول مانده است و اگر می خواهیم جنگ خود را تبدیل به یک نظریه بومی کنیم، باید ایران را هم که ظرفِ حفظ دین و خرد بوده است، در کنار اسلام قرار بدهیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز اسناد، تحقیقات و نشر معارف دفاع مقدس و مجاهدتهای سپاه؛ غلامرضا ظریفیان، در نشست هماندیشی راویان پیشکسوت دفاع مقدس که با حضور سردار سرتیپ پاسدار علی فضلی، جانشین معاون هماهنگ کننده سپاه و سردار سرتیپ پاسدار رمضان شریف، رئیس مرکز اسناد برگزار شد، اظهار کرد: مباحث انسانی که به تجربه زیسته انسان برمی گردد، زمانی پایدار می شود و امکان انتقال پیدا می کند که از سطح توصیف و تحلیل و تبیین به سطح نظریه برسد. اگر بشر توانسته میراث خود را به امروز منتقل کند و تمدن را به اینجا برساند، بخاطر این است که توانسته آنها را تبدیل به نظریه کند. میراث فرهنگی ما به مراتب بیشتر از غرب است اما اگر غرب امروز توانسته خود را هژمونیک کند، برای این است که توانسته بسیاری از تجربیات زیسته خود را تبدیل به نظریه کند.
این راوی دفاع مقدس با بیان اینکه اگر دفاع مقدس تبدیل به نظریه نشود و به سطح دیگری نیاید ماندگار نخواهد بود، تصریح کرد: در صورت غفلت، این جنگ هم تبدیل به یک فکت تاریخی می شود و در ردیف هزاران فکت تاریخی دیگر قرار می گیرد. بنابراین ما باید از سطح توصیف وقایع جنگ به سمت یک نظریه حرکت کنیم و این ظرفیت در دفاع مقدس وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه تاریخ ایران بخاطر جغرافیا و ژئوپلتیک آن یک تاریخ بی قرار است، اظهار کرد: بخش اعظم کشور ما بیابان است و شهرهای اصلی ما از سه هزار سال پیش تاکنون ثابت مانده و در هر شهری هم که زندگی کردیم با سیل و زلزله روبه رو بوده است. از سوی دیگر ایران به دلیل چهار فصل بودن و داشتن ظرفیت های بالا و منابع و فرهنگ غنی، همواره مورد هجوم دشمنان قرار گرفته و در طول تاریخ قریب به هزار و ۲۰۰ حمله کوچک و بزرگ به ایران شده؛ اما چه چیزی این سرزمین را نگاه داشته است؟ انسانش. انسان این سرزمین تهاجم ها و بلایای طبیعی را مدیریت کرده است.
این راوی پیشکسوت با بیان اینکه ظرف ایران ظرف بزرگی است که از دل آن هم کورش بزرگ در می آید و هم مذهب تشیع به وجود می آید، افزود: این ظرف است که همه این بی قراری ها را تبدیل به قرار کرده است. این صبوری و تحمل انسان ایرانی حمله اسکندر، اعراب و مغول را تبدیل به حافظ، سعدی، مولوی، ابن سینا و ملاصدرا کرده است. این ایرانی بوده که آن بی قراری را تبدیل به این قرار کرده و از دلش کارها وانسان های بزرگ بیرون آورده است.
ظریفیان تأکید کرد: در تاریخ نگاری جنگ ما ترکیب ایران و اسلام مغفول است و اگر می خواهیم جنگ خود را تبدیل به یک نظریه بومی کنیم، باید ایران را هم که ظرف حفظ دین و تشیع و خرد بوده است، در کنار اسلام قرار بدهیم. این سرزمین مقدس است و این ربطی به ناسیونالیسم افراطی ندارد.
وی در پایان با اشاره به ماندگار شدن بسیاری از داستان های فارسی که با تکیه بر عناصر ایرانی برای کودکان و جوانان نوشته شده است، گفت: ۸۰ درصد عناصر ایرانی از طریق این داستان ها در میان کودکان رواج پیدا کرده است و باید این ظرفیتی که امروز با فعالیت های مرکز اسناد و نحقیقات دفاع مقدس ایجاد شده را به سمت نسل کودک و جوان هدایت کنیم و مطمئنم که اینها را می توانیم تبدیل به داستان های قابل فهم برای کودکان کنیم و بدانیم اگر چنین نشود و اگر نکنیم بین نسل جدید و دفاع مقدس انقطاع رخ خواهد داد.