1

این 4 کتاب تاریخی را از نمایشگاه بخرید

به گزارش خبرنگار حوزه تاریخ خبرگزاری فارس، یکی از بهترین فرصت‌ها برای تهیه کتب تاریخی، بالاخص آثاری مربوط به تاریخ معاصر ایران نمایشگاه کتاب است. نتیجه قرار دادن کتاب‌های تاریخی در سبد خرید، بالا رفتن درک و فهممان از کشور، فرهنگ و جامعه ایرانی می‌شود. در ادمه چهار کتاب مناسب در حوزه تاریخ معاصر و تاریخ انقلاب اسلامی را معرفی می‌کنیم تا مخاطبان آن‌ها را از نمایشگاه تهیه کنند.

۱. تاریخ معاصر از نگاه مقام معظم رهبری

«تاریخ معاصر از نگاه مقام معظم رهبری» نام اثری در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی است که در ۱۳ فصل و به قلم احسان بابایی به رشته تحریر در آمده است. در این اثر به موضوعاتی از قبیل وابستگی، عقب‌ماندگی، نابسامانی‌های فرهنگی، نهضت مشروطه، نهضت ملی شدن صنعت نفت، جایگاه تاریخی امام خمینی و …پرداخته شده است. با توجه به مطالعات گسترده و آشنایی کامل مقام معظم رهبری با تاریخ معاصر و نقش‌آفرینی گسترده و حضور موثر ایشان در متن انقلاب اسلامی و نظام برآمده از آن، منویات رهبر معظم انقلاب در مورد تاریخ معاصر بسیار حائز اهمیت است.

۲. آخرین شاه، آخرین دربار، ۱۰ سال پایانی رژیم پهلوی به روایت اسدالله عَلَم

کتاب «آخرین شاه، آخرین دربار؛ ۱۰ سال پایانی رژیم پهلوی به روایت اسدالله خان عَلَم» به قلم یکی از نزدیک‌ترین چهره‌های سیاسی نزد محمدرضاشاه به نگارش درآمده است. این اثر به رویدادهای آخرین روزهای پهلوی پرداخته و مناسبات اجتماعی ایران و روابط بین جامعه و دربار را با نگاهی نو به تصویر کشیده و برگرفته از دوره هفت جلدی یادداشت‌های اسدالله علم است که به موضوعاتی نظیر روحیات و شخصیت شاه، خانواده، اقتصاد، سیاست داخلی، سیاست خارجی، بررسی ساختار تصمیم‌گیری رژیم پهلوی و… می پردازد.

۳. تولد یک انقلاب

دانستن و آشنایی با چگونگی شکل‌گیری انقلاب اسلامی بسیار مورد نیاز جوانان است؛ جوانانی که سئوالات متعددی درباره انقلاب اسلامی در ذهنشان شکل گرفته است و کتب تاریخی مدارس نیز به آن‌ها کمک نمی‌کند. خواندن کتاب‌هایی که نحوه انسجام انقلاب اسلامی و افراد موثر در به وجود آمدن آن را تشریح می‌کنند به اطلاعات و آگاهی مردم به خصوص جوانان کمک شایانی می‌کند. کتاب «تولد یک انقلاب» از این دست کتاب‌هاست. کتابی که سال ۵۶ و ۵۷ را روایت می‌کند؛ روایتی که به دلیل نوع بیان خلاقانه نویسنده شاید در دیگر کتاب‌ها دیده نشده است. این روایت به گونه‌ای است که مخاطب به راحتی با آن ارتباط برقرار می‌کند؛ چرا که از مستند بودن آن اطمینان خاطر پیدا کرده و از جذابیت نوع روایت لذت می‌برد.

۴. روز آزادی زن

کتاب «روز آزادی زن» راوی تاریخ شفاهی اولین راهپیمایی و تظاهرات زنان در جریان انقلاب اسلامی و قیام ۱۷ دی ۱۳۵۶ در مشهد است. اهمیت این راهپیمایی در فضای خفقان‌آور و سیاسی دوران حکومت پهلوی بسیار بالا بود. از این رو این کتاب به وضعیت بانوان در روزهای ستمکارانه شاهنشاهی و همچنین علت و نتیجه برپایی این راهپیمایی می‌پردازد. در واقع این راهپیمایی توسط بانوان باحجاب مشهدی علیه موضع کشف حجاب اتفاق افتاد. این کتاب تاریخ شفاهی قیام ۱۷ دی را روایت می‌کند؛ واقعه‌ای که حدود ۲۰۰ نفر از بانوان انقلابی و جسور مشهدی در اعتراض به سیاست ضد فرهنگی پهلوی اقدام به راهپیمایی کردند.

پایان پیام/


برگرفته از خبرگزاری فارس

مطالب بازنشر شده در این بخش لزوما موضع نکات‌پرس نیست!